Op 500 meter van de  Grote markt, in het hart van de historische Brugse binnenstad, werkt totaalaannemer All-Bouw aan de totaalrenovatie van vier historische panden. Het bouwteam is samengesteld uit architectenkantoor Van Damme - Vandeputte, bouwheer Verana en totaalaannemer All-Bouw. Kunstenaar Ommery De Zutter, tevens de projectleider van All-Bouw, onthult er deze week een huizenhoog kunstwerk. In zijn kunstwerken wordt gezocht naar de nieuwe mogelijkheden en esthetiek binnen technologische ontwikkelingen. Op die manier tracht hij de mensen visueel aan het denken te zetten over digitale thema’s.

Het kunstwerk is een print van een digitaal kunstwerk geïnspireerd op de oudste gevel van de huizenrij. Het zal tijdelijk één volledige gevel bedekken en zal dus even de plaats innemen van het beschermde monument. Het lijkt nu alsof het historisch monument rechtstreeks uit de toekomst komt. Een dialoog tussen zowel de erfgoedwaarde als de digitale oneindigheid van het pand werd zo gevormd. Het werk hangt er tot eind november, dan zou de gevelrestauratie van het pand af zijn.

Het gevelgrote kunstproject kadert met andere woorden in een fascinatie en een respect voor verleden (erfgoed), heden (renovatie) en de toekomst (het digitale).

2022 Garenmarkt_Brugge_02
2022 Garenmarkt_Brugge_04