Gepubliceerd: Hoe het maximale rendement halen uit jouw (bedrijfs)vastgoed?

Hoe het maximale rendement halen uit jouw (bedrijfs)vastgoed?

We vragen het aan Simon Alleman, bestuurder van bouwfirma All-Bouw. Familie Alleman, intussen uitgegroeid tot een twintigkoppig team, is al 24 jaar actief in het verkavelen van bouwgrond voor particuliere nieuwbouwprojecten en het bouwen van kleinschalige, veelal laagbouw, investeringsprojecten.

Wat is bouwgrond en hoe herken je die?

Bouwgrond bestaat in verschillende vormen en maten. Eerst en vooral heb je de losse percelen bouwgrond in de klassieke zin van het woord. Daarnaast heb je het merendeel aan bestaande gebouwen in een kerngebied. Een loods, schuur, oude of verouderde woning of (bedrijfs)site kan worden herbestemd en hierdoor worden beschouwd als bouwgrond. Kortom: locatie primeert, de rest is bijzaak.

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij de verkoop van bouwgrond?

Het onderschatten van het perceel. Veel van onze grondaanbrengers zijn ondernemers. Zo hebben we bijvoorbeeld een contact die zijn bedrijfssite als handelspand trachtte te verkopen. De site was nog behoorlijk nieuw, en in hun ogen niet sloopklaar, terwijl er een veel beter rendement kon worden gehaald uit de verkaveling van de grond. Zowel hijzelf als de makelaar die het pand verkocht, hadden nooit aan deze optie gedacht.

Wat als mijn perceel te klein is om te worden verkaveld?

Ook kleine losse percelen kunnen interessant zijn voor een bouwheer. Zaken als stedenbouwkundige mogelijkheden, locatie en marktprijs zijn minstens even belangrijk. Hiervoor is, net zoals de grotere percelen, een marktonderzoek nodig. Die service kost slechts een telefoontje, we onderzoeken graag elke tip die bij ons binnenkomt.

Met de bouwstop wordt het aanbod aan bouwgrond schaarser, toch?

Bouwen op een weide, kilometers van de dorpskern vandaan, is meer en meer verleden tijd. Toch is bouwen van alle tijden en zal er altijd gebouwd worden. Wij zijn projectmatig al jaren bezig met de opwaardering van de bestaande ruimte. Oude bedrijfslocaties omtoveren tot nieuwe woonwijken voor gezinnen wordt in de toekomst eerder regel dan uitzondering, iets wat we alleen maar toejuichen. De laatste jaren krijgt ook de bouwheer meer interesse in sloop- en hernieuwbouw. Als je bedenkt dat de mooiste percelen reeds lang geleden werden bebouwd, is het niet meer dan logisch dat deze woningen uiteindelijk worden vervangen door nieuwe, energieneutrale woningen.

Welke tip wil je nog meegeven aan kandidaat-verkopers?

Elke situatie is anders, de mogelijkheden zijn talrijk. Een perceel of afbraakpand verkopen is vaak een persoonlijke en discrete zaal, laat je begeleiden door iemand met kennis van zaken. Een kwalitatief marktonderzoek en voorstudie, waarbij tientallen partijen met elkaar in dialoog gaan, is essentieel voor het slagen van het project en het behalen van het beste rendement. Bespreek ook wie instaat voor de vergunningen en uitvoering, een het zover komt. Zorg dat je jou kunt vinden in hun werkwijze. Je wilt, naast het behalen van een goed rendement, immers trots zijn op de herbestemming van jouw perceel.

Publicatie in Sterck Magazine - Hoe het maximale rendement halen uit jouw (bedrijfs)vastgoed? - 03/2021

2101_STERCK_W_7_VA_All-Bouw