Gepubliceerd: Bouwen met bakstenen

Kantoorgebouw voor All-Bouw in Roeselare

Na dienst gedaan te hebben als groothandel, transportonderneming en drankcentrale nam bouwbedrijf All-Bouw in 2006 de site in Roeselare in gebruik. In 2010 werd een aanpalend magazijn verworven.

De tijd was rijp voor een aangepast DNA voor dit ambitieus innovatief bedrijf. De locatie, de schaal van het gebouw en de beschikbare buitenruimte bleken geschikt voor All-Bouw en leidde tot de keuze om op deze locatie te blijven. All-Bouw heeft zijn kantoorgebouw in Roeselare omgevormd tot belevingskantoor. bow architecten tekende het nieuwe kantoorgebouw, in samenwerking met het interieurburo Vandecandelaere. De renovatiewerken omvatten zowel een inbreiding als een uitbreiding.

De uitdaging om interne medewerkers en bouwvakkers meer als één team te laten renderen, leidde tot specifieke injecties in het huidige volume. Begeesterende ontmoetingsruimtes, een tiental extra kwalitatieve werkplekken, meer parking en visibiliteit waren slechts enkele wensen. Nasst het uit- en inbreiden van de kantoren werd geïnvesteerd in 'het welkom' van het gebouw.

Een nieuwe gevouwen gevel wordt rond de bestaande huid 'gewrapped', waardoor het nieuwe DNA van de toekomst leesbaar wordt. De voorgevel die het gebouw omarmt, werd uitgevoerd in een handvorm baksteen. Door deze verticaal te plaatsen en in een bibliotheekverband te verwerken wordt een heel andere uitstraling bekomen. Dit toont het pure vakmanschap van het bedrijf, en geeft onmiddellijk mee tot wat het bedrijf in staat is.

Vanuit het idee dat 'teamrendement' begint bij het gebouw werd centraal in het pand een 'meeting point' voor gasten en medeewerkers voorzien en werd een multifunctionele lunch-, multimedia- en vergaderruimte geïnstalleerd geflankeerd door een sportzaal en een ontspannende inspiratieruimte.

Het ganse gebouw is conform de huidige EPB-eisen. Het volledige dak werd vernieuwd en voorzien van 12 cm PIR-isolatie, alle muren werden van 10 cm PUR-isolatie voorzien. Verwarmen en koelen gebeuren door middel van een lucht/lucht-warmtepomp. Voor de ventilatie werd gekozen voor een D-systeem. Alle technieken in het gebouw worden aangestuurd door een domotica-systeem. All-Bouw's kantoorgebouw is één grote kijkwoning geworden waar je als bouwheer inspiratie kunt opdoen voor een (her)nieuwbouwwoning of appartement.

Publicatie in Bouwen met bakstenen - 07/2019

2019.07 bouwen met bakstenen