All-Bouw renoveert van buiten(af) naar binnen(in) en terug

De vrachtwagens worden geladen op de binnenplaats; de mannen van het buitenschrijnwerk leggen de laatste hand aan de enorme glaspartij aan de voorgevel; de schilders werken de nieuwe sanitaire ruimte af en starten net met het schilderen van de nieuwe sportruimte. De Roeselaarse bouwfirma startte als eenmanszaak,telt ondertussen 25 medewerkers, werkt op vandaag met een 100-tal externe partners en heeft nu een spiksplinternieuw ‘belevingskantoor’ dat dienst doet als kijkwoning.

“Het begon in januari 2016. We hadden douches en extra toiletten nodig en een grotere keuken. All-Bouw had nood aan een ruimte die groot genoeg was om alle medewerkers in samen te brengen en de parking viel vaak te krap uit”, vertelt Simon, zaakvoerder-eigenaar van All-Bouw. “In 2016 brainstormden we samen met de Roeselaarse architect Pieter Verfaillie van bow over de mogelijkheden. We kozen bewust voor hernieuwbouw en dus voor het behouden van deze site. We bevinden ons in de Iepersestraat tussen de R32 en de Westlaan. De verkeersverbinding is dus uitstekend en Roeselare is het commerciële centrum bij uitstek. Veel schetsen en plannen later zijn we in juli 2017 gestart met de voorbereidende werken”.

Simon vormt ondertussen de tweede All-Bouwgeneratie. Hij nam in 2014 het bedrijf over van zijn ouders, Jean Marin en Katrien Alleman, die als aannemers startten in 1997. Enkele jaren geleden nam Simons vader wat gas terug, en in december 2018 besliste Simons moeder om het werkende leven achter zich te laten. Met de komst van Simons echtgenote, Chloé, in 2017 stond de tweede generatie van All-Bouw klaar in de startblokken.

Sterke mensen maken een sterk product

“All-Bouws transformatie is al enkele jaren bezig, alleen zie je het nu van buitenaf ook”, glimlacht Simon. Het bouwbedrijf bouwt niet enkel woningen, maar verkavelt ondertussen ook zelf bouwgrond en trekt ook appartementsgebouwen op. “Door de grondige financiële oefeningen van enkele jaren geleden konden we zwaardere nieuwbouwprojecten aan: bescheiden verkavelingen en kleinschalige appartementsgebouwen.”

All-Bouw investeerde tegelijkertijd ook in menselijk kapitaal. De aanwerving en selectie werden extern ondersteund en de managementstijl werd aangepast. “Sterke mensen maken sterke producten”, is Simons motto. “Door het uitbreiden van onze kerntaken hadden we meer mensen en nieuwe functies nodig”. Zo kreeg All-Bouw er een marketingverantwoordelijke bij, werd een projectleider op managementniveau gezocht, verschoven de taken van de afdeling boekhouding en kreeg All-Bouw er een extra ruwbouwploegbij.

In- en uitbreiding

De structurele verbouwingswerken eindigden net voor de kerstvakantie van 2018. De renovatiewerken bleven echter niet beperkt tot het gebouw zelf: de bestaande parking werd uitgebreid door de scheidingsmuur tussen de woningen van de ouders en de zoon te slopen; de bijgebouwen werden tegen de grond gewerkt en heropgebouwd; de prachtige tuin achter het hoofdgebouw werd onder handen genomen en er werd extra parkeerruimte gecreëerd. Onder de bezoekersparking zit er maar liefst meer dan 100 000 (!) liter aan opslagruimte voor hemelwater en daarbij 1km aan waterleiding. Je vindt er verder ook bijna 13 km (!) aan kabels.

Deze renovatie blijkt naast een uitbreiding ook een echte inbreiding te zijn van de voormalige site. Gelijktijdig aan de werken buiten, werd van de ene loods een grote moderne keuken gemaakt met ontspanningsruimte en sportzaal. De garages naast de andere hangar maakten ondertussen plaats voor een nieuwbouw. In dit stuk moesten de douches komen voor de buitenploegen en de nieuwe kantoorruimte voor de afdeling planning en uitvoering. De gevel met rechtopstaande (!) stenen moest beide werelden letterlijk omarmen. Het volledige kantoor lijkt op een kijkwoning waar je als bouwheer inspiratie kunt opdoen voor een nieuwbouwwoning. Je ziet er vloerbetegeling van 120x120, parket, aluminium schrijnwerk, een in-het-werkblad-ingebouwde dampkap een accordeon-schuifraam, 5 manieren om aircosystemen weg te werken, verschillende soorten indirecte verlichting en ga zo maar door.

IT en digitalisering

Het idee van de renovatie ging hand in hand met een bredere denkoefening die All-Bouw samen met Deloitte maakte. Het businessmodel, het organigram en de bedrijfsprocessen werden onder de loep genomen. Daarop werd een actieplan uitgerold. Overschakelen naar Microsoft Dynamics is één gevolg van deze strategische denkoefening. Een moderne IT-architectuur stelt All-Bouw in staat om beter te communiceren met de bouwheer en alle bouwpartners. Bovendien schept het meer overzicht voor de All-Bouwmedewerkers. All-Bouw creëerde daarvoor haar eigen IT-ecosysteem, wat het samenwerken tussen de verschillende afdeling naar een hoger niveau brengt. Om dat technisch gerealiseerd te krijgen werd de volledige hardware vervangen door een hybride opslagsysteem. In 2019 wordt het de uitdaging om deze nieuwe tools uit te rollen over de verschillende afdelingen.

Simon besluit: “Het laatste anderhalf jaar ging hard. Alles werd in huis gepland en gecoördineerd. De renovatie toont echt tot wat All-Bouw in staat is. Wij zijn klaar voor de toekomst!”

All-Bouw_00